Helgen 9-10 maj samlades vi till Oas familjeläger på Gullbrannagården såsom vi gjort de tre senaste vårarna. Ca 80 st var vi. En del familjer återkommer från år till år, vissa känner till Oas sedan tidigare men för flera är det första mötet med Oas och ett sammanhang där man inte känner så många andra. Det är modigt att komma då tycker jag och viktigt för oss mer vana att sluta in i en gemenskap. Just gemenskapen blir ju ofta så fin på läger där man får umgås på olika sätt under dygnet. Nytt för i år var att vi hade med oss Johan Nilsson från Ungdomsoas ledarskap och en fantastiskt fin gymnasietjej från Halmstad som heter Stina. De ledde lekar, tog hand om de äldre skolbarnen lite extra och var förebedjare på våra familjemöten. Det känns underbart att få bygga in fler generationer i vårt läger där det får fungera som bryggor över i kommande tonårstid. För barnen är ju dessa unga vuxna stora och viktiga förebilder.
I övrigt var det familjemöten ”som vanligt”. Vi tycker att detta koncept fungerar väldigt fint. Lennart och Youngsters spelade och sjöng med sin otroliga förmåga att inte göra stunden till ett performance utan en interaktiv slags lovsång. Genom att varva rökmaskiner med kortare instick som förklarar låtarnas budskap på ett både enkelt men tydligt sätt, och med profetiskt djup, blir detta starka möten. I år Bibelberättade Hanna om Sackeus på det ena mötet och jag (Maria) om Gideon på det andra. Vi tycker båda att det är roligt att få berätta för barnen och göra dem delaktiga i Bibelns berättelser. Vi häpnar också över deras Bibelkunskap som borde imponera på vilken lärd teolog som helst! Barnen förstår så mycket mer än vi tror och har så kloka tankar!
Det är viktigt att ta deras tro på allvar och jag tror att lägret kan fylla en viktigt funktion för dem där de får träffa andra barn som också är kristna och där det finns möjlighet att ha en annan typ av samlingar än vad som kanske är möjligt att erbjuda i deras hemförsamlingar.
Precis som det är viktigt för barnen att få samlas så är det ju det för föräldrar också. Vi hade ett tillfälle på eftermiddagen där undervisning och samtal kring temat ”Hur kan vi berätta för och leda våra barn till tro” gav tillfälle till reflektion och delade erfarenheter kring detta viktiga men lite kluriga ämne. Så fint och viktigt att få dela funderingar och klokskap kring detta och känna att man inte är ensam som förälder i hur vi vrider och vänder på dessa frågor.
På senare delen av lördagskvällen var det film-mys, brädspel och gemenskap i Hallandslängan där vi bodde. Jag hoppas ni vet hur mysigt det kan vara med en lägerkväll där man sitter uppe sent och pratar med nya och gamla vänner medans barnen susar i sina sängar😊
På söndagen firade vi mässa tillsammans med Youngsters och Hans W, en oslagbar kombo! Barnen lyssnade som änglar när Hans på sitt entusiasmerande sätt berättade om bönen och Youngsters ledde oss i lovsång.
Lite trötta men desto mer glada skildes vi åt efter lunchen sen efter ett härligt dygn tillsammans.
Välkommen med på familjeläger nästa vår!
Maria Nygren
Inspiratör i Oasrörelsen